INWESTYCJE RZECZOWE

- dotyczą majątku trwałego i obrotowego; wydatki na aktywa rzeczowe przedsiębiorstwa; rozbudowa od podstaw.

 

 

KONCEPCJE WZROSTU PRZEDSIĘBIORSTW POCHODNĄ MODELI GOSPODARKI RYNKOWEJ

Anglo-amerykański

  • system wartości i motywacje nakierowane są na indywidualny sukces mierzony ostatecznie strukturą konsumpcji,
  • państwo nadzoruje przestrzeganie reguł gospodarki rynkowej i ochrania rynek,
  • monistyczna koncepcja przedsiębiorstwa podkreślająca, iż jest ono własnością prywatną i powinno być zorientowane na zaspokojenie interesów akcjonariuszy (maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy - uniwersalną koncepcją rozwoju przedsiębiorstw).

Europejski

  • korzystanie z efektów rozwoju na zasadzie solidarności społecznej,
  • rozwój jest konsekwencją negocjowanych porozumień między partnerami społecznymi,
  • dualistyczna koncepcja rozwoju przedsiębiorstwa, zwracająca uwagę na interesy akcjonariuszy, ale przy daleko idącym uwzględnianiu interesów pracowniczych.

Przesłanki maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy

  • niezadowolenie właścicieli przedsiębiorstw (luka wartości) - koncepcja VBM,
  • ekspansja prywatnego kapitału,
  • globalizacja rynków,
  • rewolucja informatyczna i technologiczna.

Wartość przedsiębiorstwa (rozumiana w sensie ekonomicznym) odpowiada bieżącej wartości przyszłych oczekiwanych wolnych strumieni gotówki. Rośnie ona tylko wtedy gdy spółka inwestuje umiejętnie kapitał własny lub obcy, tj. gdy stopy zwrotu z inwestycji przewyższają koszt tego kapitału.

CECHY INWESTYCJI RZECZOWYCH PRZEDSIĘBIORSTW:

- wiążą się zawsze z odłożeniem bieżącej konsumpcji przez właścicieli i oczekiwaniem na określone korzyści w odległej, niepewnej przyszłości, obciążane są relatywnie wysokim ryzykiem inwestycyjnym, długi czas przygotowania i realizacji projektu innowacyjnego, zakłócenia działalności operacyjnej firmy w czasie modernizacji, cechuje je zwykle długi okres zamrożenia kapitału, skutkują stanem finansów w długiej perspektywie, wiążą się z wydatkowaniem znacznych środków pieniężnych, wielu uczestników procesu inwestycyjnego.

ZARZĄDZANIE INWESTYCJAMI jest „sztuką” wymagającą umiejętności lokowania kapitału w takie aktywa rzeczowe, które są warte więcej niż kosztują.
Celem zarządzania inwestycjami przedsiębiorstw jest osiągnięcie możliwie najwyższego zysku z zainwestowanego kapitału przy założonym danym poziomie ryzyka.

ZYSK EKONOMICZNY mierzy wartość ekonomiczną, którą projekt wygenerował w jednym roku. zysk ekonomiczny = kapitał zainwestowany * (stopa zwrotu kapitału - koszt kapitału)

OKRES ŻYCIA PROJEKTU

  1. FAZA PRZEDINWESTYCYJNA
    • stadium możliwości - identyfikacja pomysłów,
    • stadium przedrealizacyjne - wstępna ocena, warianty,
    • stadium feasibility - kompletna wizja projektu, decyzja.
  2. FAZA INWESTYCYJNA (REALIZACJI)
    • stworzenie prawno-finansowych podstaw realizacji,
    • nabycie i transfer technologii, projekt techniczny,
    • kontraktacja, przetargi, cena ofert, negocjacje,
    • nabycie ziemi, prace budowlane i instalacyjne,
    • przygotowanie projektu, szkolenie kadr,
    • odbiór i rozruch.
  3. FAZA OPERACYJNA (EKSPLOATACJI)
    • etap początkowy,
    • etap pełnej zdolności produkcyjnej
Menu:

Fizyka

Geografia

Historia

Język polski

Matematyka

Ekonomia

Strona główna